Blog / Co nowego?

Jak legalnie sprzedać auto na części

Sprzedaż auta na części ? bardzo proste!

Zapewne wystarczy duży garaż, zestaw narzędzi i chęci do pracy (ewentualnie regał i trochę miejsca w magazynie). Jak już rozkręcimy samochód na części pierwsze, potrzebny nam będzie aparat fotograficzny i podstawowa wiedza w zakresie dystrybucji części za pośrednictwem Internetu. Pomysł na pierwszy biznes wydaje się być banalny, to teraz przechodzimy do realizacji i otwieramy szrot samochodowy.

jak legalnie sprzedawać części używane

Zdobycie samochodu na części to nic skomplikowanego wystarczy zakupić go w Polsce, sprowadzić z za granicy, można też rozebrać swój stary pojazd lub ukraść autko (tego ostatniego stanowczo odradzamy przecież szukamy możliwości legalnego zdobycia części). Mamy już auto więc przechodzimy do demontażu. Jako pierwsze demontujemy elementy blacharskie, należy to robić ostrożnie, uszkodzone elementy tracą na wartości. Błotniki, maska, lampy i inne elementy odkręcone to teraz możemy zabrać się za wyciągnięcie silnika. Demontaż silnika z auta nie powinien sprawiać większych problemów, proponuję zawołać szwagra do pomocy ponieważ samemu będzie ciężko. Szczególną ostrożność należ zachować demontując układ klimatyzacji, ulatniający się gaz może odmrozić nam palce. Warto wyposażyć się w szmaty ponieważ wyciekające oleje i płyny mogą narobić bałaganu w garażu. Resztę auta rozbieramy według uznania tylko ostrożnie ? wszystko jest na sprzedaż.  Tym sposobem otrzymaliśmy gołą karoserię i możemy zawieźć ją na pobliskie złomowisko nie zapominając o tym, że każde pozostawione plastikowe elementy mogą wpłynąć na obniżenie ceny przez właściciela złomu. Oczywiście omijajcie złomowiska gdzie prowadzi się stacje demontażu pojazdów ponieważ mogą nam nie odebrać auta w takim stanie.

Samochód mamy rozebrany, części sfotografowane leżą już na półkach więc nie pozostaje nic innego jak sprzedaż ich aukcjach. Części wystawiliśmy ? klienci kupili. Wszystko mamy spakowane w kartony, owinięte strechem i możemy wysyłać w świat. Wysłaliśmy, zarobiliśmy fortunę, zarobione pieniądze w kieszeni. Mamy chęć na więcej i więcej, przecież to takie proste (mając więcej części możemy zarejestrować się na giełdzie części używanych motoger.pl ;-) )  Chcemy założyć firmę, otworzyć szrot i rozbierać auta legalnie na części i nikt nam w tym nie przeszkodzi. Nikt z wyjątkiem wrednego urzędnika, który właśnie nam uświadomił, że samodzielny demontaż auta jest nielegalny. W tym miejscu zapewne podrapiesz się po głowie i zadasz sobie pytanie:

W jaki sposób legalnie rozebrać samochód na części i sprzedawać legalnie części używane?

Odpowiedź na pewno znajdziemy w google, przecież inni też handlują częściami, prawie w każdej wiosce można spotkać szrot samochodowy. Wpisując pożądaną frazę ?sposób na legalną sprzedaż części używanych? w wyszukiwarkę dowiadujemy się, że nie tylko my mamy ochotę na prywatny auto szrot, właściwie temat poruszany na każdym znanym forum. Mnóstwo wpisów, sprzeczne informacje, nawet ktoś napisał poradnik i założył stronę na której możemy owy poradnik zakupić (kupiłem ? przeczytałem, wniosek: jedyną osobą, która zrobi interes po przeczytaniu poradnika jest autor). Czas stwierdzić fakty i wybić sobie szrot z głowy: samochód można rozebrać legalnie TYLKO w Stacji Demontażu pojazdu, która uzyska pozwolenie od Wojewody. Oczywiście Twój mózg nadal broni się przed przyswojeniem tej niekorzystnej dla niego informacji i szukasz potwierdzenie, więc przeczytaj powoli i uważnie:

W POLSCE NIE MOŻNA LEGALNIE ROZBIERAĆ SAMOCHODÓW POZA STACJĄ DEMONTAŻU POJAZDÓW Z POZWOLENIEM OD WOJEWODY, DEMONTAŻ AUTA NA WŁASNĄ RĘKĘ JEST NIELEGALNY!

Jak zatem legalnie sprzedawać części używane? Możemy otworzyć stacje demontażu pojazdów, lecz jest kosztowne. Stacja demontażu pojazdów musi spełniać warunki ściśle określone w ustawie, w przeciwnym razie nie otrzymamy pozwolenia od Wojewody, demontując auto musimy pamiętać o ochronie środowiska. Samochody przeznaczone do demontażu są traktowane jako odpady, a jak wiadomo odpadom należy się szczególne traktowanie. Nie będę rozpisywać się w tym miejscu o otwarciu takiej stacji, poświęcę na to osobny wpis na blogu.

Wiemy już, że nie możemy legalnie rozbierać samochodów na części, ale nadal nie wiemy dlaczego jest to zabronione i co grozi za nielegalną rozbiórkę samochodu. Jak wspomniałem samochody przeznaczone do złomowania to odpady i podlegają ustawie o ochronie środowiska, za złamanie zakazu grożą surowe kary nakładane przez Inspektorat Ochrony Środowiska. Jednak kara z Inspektoratu Środowiska to nie wszystko, cofnijmy się do początku przygody ze szrotem samochodowym i poszukajmy innych zagrożeń.  Auto na części, które kupisz w Polsce możesz wyrejestrować w Wydziale Komunikacji i u ubezpieczyciela tylko w przypadku sprzedaży lub kasacji. Auto przekazane do kasacji powinno być kompletne. Nie można wyrejestrować auta na życzenie  więc już do końca życia będziesz płacić składkę OC lub narazisz się na karę z Funduszu Gwarancyjnego.

Jak legalnie sprzedać auto na części

Sprowadzając auto z Niemiec unikniesz problemu z ubezpieczycielem ponieważ auto nie jest  zarejestrowane, ale obowiązuje Cię opłata akcyzowa w wysokości 3.1% i 18.6% (powyżej poj. 2000ccm) od wartości auta. Opłatę należy uiścić w Urzędzie Celnym w terminie do 14 dni od dnia przekroczenia granicy Polski przez pojazd. Rozbierając swoje auto na części masz ten sam problem co w pierwszym przypadku, a przypadku z kradzieżą auta chyba nie muszę opisywać. Warto wspomnieć o środowisku naturalnym, które narażone jest na kontakt ze szkodliwymi płynami eksploatacyjnymi takimi jak np. olej, który nie ma na nie dobrego wpływu, skutki wpuszczania freonu do atmosfery zna każdy.

Części samochodowe pochodzące z rozbiórki pojazdów, a Urząd Skarbowy

Na deser zostawiłem Urząd Skarbowy, jak wytłumaczyć fiskusowi skąd mamy sprzedawane części. Kupując samochód mamy na stanie magazynowym – samochód osobowy sztuk jedna i jak wytłumaczyć jego cudowny podział na sztuk kilkadziesiąt? Jak widać sprzedać samochodu na części nie jest taka prosta jak mogło by się wydawać, a na pewno nie jest legalna w domowych warunkach.

Jak robią to inni? Na polskim rynku części używanych jest około 1000 legalnie działających stacji demontażu pojazdów i znacznie więcej firm, które handlują częściami nie prowadząc stacji. Takie firmy możemy spotkać m.in. na giełdzie ? kiermaszu części używanych. Firmy te pozyskują części używane w drodze zakupu ich ze stacji demontażu lub poza granicami Polski. Warto podkreślić, że firmy te nie rozbierają bezpośrednio samochodów na części  lecz kupują części używane od firm legalnie zajmujących się rozbiórką aut.  Od dostawców części otrzymują fakturę-rachunek zakupu, co pozwala im na rozliczenie się z US. Poradnik jak sprzedawać legalnie części używane dostępny na aukcjach internetowych opisuje ten sposób na handel częściami, autor nie wnosi nic nowego do sprawy i przyznaje ze demontaż jest nielegalny (zaoszczędziłeś ok 40zł).  Korzystając z portalu Moto2.pl możesz obserwować jakich części potrzebują klienci, pomaga to w zakupie części od dostawcy.

jak legalnie rozebrać samochód na części

Jak widać handel częściami używanymi jest legalny pod warunkiem legalnego nabycia części, bajki o legalnym rozebraniu auta na części można wsadzić między wiersze. Podejrzewam, że zjawisko nielegalnych rozbiórek aut jest powszechne, a osoby które to się tym zajmują nie przejmują się karami. Moim zdaniem bagatelizowanie kontroli i kary jest błędne. Do niedawna mieliśmy w Polsce sytuację w której Ministerstwo Środowiska pobierało opłaty recyklingowe 500zł  przy rejestracji auta i przekazywało je stacją demontażu za utylizacje auta. Do obowiązków tego samego Ministerstwa należało też kontrolowanie tzw. Szarej strefy demontażu pojazdów i nakładanie kar za łamanie przepisów. Sytuacja była patologiczna ponieważ wpływy do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z tytułu opłat recyklingowych były wyższe niż środki przekazana Stacją Demontażu Pojazdów z tego samego tytułu. Przyczyniły się do tego nielegalne szroty, które rozbierając auta nie mogły odebrać dopłaty z Ministerstwa i pieniądze zostawały na kontach NFOŚiGW.  Sytuacja zmieniła się 1 stycznia 2016r. gdy zlikwidowano obowiązkową opłatę recyklingową. Dziś nie ma już ?cichego przyzwolenia? więc warto zastanowić się dwa razy przed rozbiórką auta na części i przeliczyć dokładnie rentowność nielegalnego szrotu samochodowego.